HNK Varaždin

HNK u Varaždinu: Praizvedbom ”Nema života na Marsu”, Držićevom nagradom nagrađene komorne ljubavne drame Une Vizek, 16. rujna počinje nova sezona

Počinje nova sezona HNK u Varaždinu

Typography

U subotu, 16. rujna na programu podrumske scene Zvonimir Rogoz Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu je praizvedba komorne ljubavne drame autorice Une Vizek, Nema života na Marsu.

Redateljica je Marina Pejnović, scenografkinja Liberta Mišan, kostimografkinja Žarka Krpan, a suradnik za glazbu je Vid Kralj Novak.

U glavnim likovima nastupaju Robert Plemić (On), Barbara Rocco (Ona), Jan Kerekeš (Onan) te Katarina Strahinić (Onana). Priča je to o kolegama, u jednom malom birokratskom uredu, koji nakon deset godina zajedničke dosadne svakodnevnice počinju imati osjećaje jedan za drugoga. U realitetu ne uspijevaju postignuti kontakt iz straha od posljedica, zbog čega dolazi do raslojavanja egzistencije na unutrašnji i vanjski život.

Unutarnji život likova odmiče se od svakodnevnog te oni razvijaju paralelni potencijalni erotski nabijeni unutrašnji život kojeg igraju dvije zasebne osobe, njihove deset godina mlađe varijante. Pitanje koje se cijelo vrijeme provlači je tko će prevladati unutarnji (mlađi) ili vanjski (stariji).

Tekst nema klasičnu dramsku strukturu, već je pisan u vremenskim blokovima koji obuhvaćaju godinu dana njihovog života, ali također se daje naslutiti kako se sve to moglo dogoditi i u jednom izmaštanom trenutku.
Nema života na Marsu, komorna ljubavna drama Une Vizek, nagrađena je trećom Nagradom za dramsko djelo Marin Držić za 2015. godinu.

Prva ovogodišnja premijera ali i program sezone 20017/18. najavljena je danas na press konferenciji održanoj u gledalištu HNK u Varaždinu. Na pressici uoči nove sezone po prvi puta medijima su se obratili zajedno svi predstavnici institucija u kulturi koje svojim programima obogaćuju kulturni život grada i skrbe se o prezentaciji kulturne baštine grada županije i cijele Hrvatske.

Nakon uvodne riječi intendantice Jasne Jakovljević program nove kazališne sezone predstavio je Ozren Prohić, umjetnički ravnatelj HNk U Varaždinu, potom su o glazbenoj sezoni im suradnji Koncertnog ureda Varaždin, Varaždinskih baroknih večeri, Glazbene škole u Varaždinu i Sveučilišta Juraja Dobrile iz Pule govorili Raymond Rojnik, ravnatelj Koncertnog ureda Varaždin Zdenka Weber, muzikologinja koja godinama prati Varaždinske, Davor Matačić, ravnatelj Glazbene škole u Varaždinu i Sofija Cingula, profesorica na Sveučilištu Juraja Dobrile u Puli.

Raymond Rojnik u svom je obraćanju najavio koncertnu sezonu i suradnju s HNK na realizaciji i barokne opere u okviru sljedećih Varaždinskih baroknih večeri, Zdenka Weber govorila je o iznimnoj varaždinskoj glazbenoj tradiciji, a Davor Matačić najavio je program obilježavanja 190. obljetnice Glazbene škole u Varaždinu iduće godine. Glazbena škola će za kraj obilježavanja obljetnice sljedeće jeseni pripremiti mjuzikl u kojem će sudjelovati sadašnji i bivši učenici i profesori škole.

Sofija Cingula kao suradnica varaždinskog kazališta nastavit će već s početkom 2018. godine s programima „Koncerti uz kavu“ i otpočeti s „Koncertnim matinejama za majke i bebe“. Podršku novinarima i kulturnjacima dala je putem video snimke i Sandra Malenica, zamjenica gradonačelnika Varaždina, a novinarima se obratio i Miran Bojanić Morandini istaknuvši koliko je teško raditi bilo kakve programe u tolikoj besparici uz aluziju da s takvim proračunima kulturnjaci na zapadu ne samo da ne bi niti krenuli u realizaciju nečega već ne bi ujutro niti ustali iz kreveta.

Jasna Jakovljević najavila je, za kraj svog mandata, velike radove na obnovi kazališta koje je otpočela sa svojim dolaskom u Varaždin, a trebali bi završiti s cjelovitom obnovom HNK, tj. koncertnom dvoranom (čija obnova uz podršku Ministarstva kulture RH počinje u studenome) i za kraj uz prijavu za sredstva EU fondova, obnovom glavne pozornice .

Program HNK u Varaždinu za sezonu 2017/ 2018 predstavio je Ozren Prohić, umjetnički ravnatelj HNK u Varaždinu

Velika scena:

Max Frisch: PALIKUĆE , redatelj: Ivica Kunčević

Max Frisch se u svojem dramskom djelu prije svega bavi problemima identiteta, individualnosti i društvene odgovornosti. Stoga ovaj komad specifične strukture, koji žanrovski graniči s apsurdom i groteskom, nesumnjivo snažno povlači kritičku paralelu s današnjim stanjem duha. Strah i strepnja običnog čovjeka, građanina, supostavljena je benignom pristupu onih koji uništavaju.

Tihi pristanak uz nasilje, misao da će se nečinjenjem zlo istopiti, samo od sebe postavlja ovu zanimljivu temu u naoko realističan svijet, a ustvari u svijet prepun apsurdnosti ljudske egzistencije. PALIKUĆE su komad koji na duhovit, zabavan i kazališno iznimno zanimljiv način govori o mnogim temama naše suvremenosti.

Početak rada: 1. listopad 2017.
Premijera: 30. studeni 2017.

William Shakespeare: KROĆENJE GOROPADI/ kajkavizacija Vid Balog, redatelj: Krešimir Dolenčić

Ukroćena goropadnica jedna je od najpopularnijih komedija besmrtnog Williama Shakespearea. Bogatu udavaču burnog temperamenta opsjeda uporni prosac koji na sebe preuzima zadaću kroćenja svoje buduće žene. Tijekom komada redaju se scene u kojima prosac raznim smicalicama nastoji ukrotiti neobuzdanu nevjestu, uporno joj pokazujući i dokazujući kako se milom i silom može od jedne „divljakuše“ stvoriti pristojna bračna družica.

Shakespeare u tom djelu otkriva svu lepezu muško-ženskih odnosa koji iskaču iz uobičajenih predodžbi o snubljenju i zavođenju.
Ovom predstavom se nastavlja tradicija kajkavizacije (autor Vid Balog) Shakespearea na sceni HNK u Varaždinu, u režiji Krešimira Dolenčića, uspostavljajući novu paradigmu i novo istraživanje kajkavizacije klasika. Pitanja feminizma, maskulizma, međuljudskih odnosa i socijalnog konteksta u ovoj komediji temeljenoj na vječnim izazovima bračnog života, samo su neke od karakteristika ovog projekta.

Ukroćena goropadnica je sjajan komediografski predložak koji će svojom kajkavskom verzijom pobuditi interes i publike i kritike. To je ujedno i ansambl predstava u kojoj će nastupiti gotovo svi glumci varaždinskog nacionalnog teatra. Izvođenje djela jednog od najvećih svjetskih dramatičara jedna je od obveza HNK u Varaždinu, koje tim projektom ispunjava svoju kulturnu misiju izvođenja klasika, dok kajkavska adaptacija teksta donosi i poveznicu s povijesnim jezičnim izričajem ovoga kraja, nudeći kulturnoj javnosti susret s velikom kazališnom umjetnošću.

Početak rada: siječanj 2018.
Premijera: ožujak 2018.

Sofoklo: FILOKTET, redatelj: Ozren Prohić

Filoktet, djelo jednog od najvećih svjetskih klasika tragedije – Sofokla, izuzetno je interesantan tekst antičke dramaturgije koji postavlja svevremenska pitanja . Tijek radnje se oslanja na grčku mitologiju i osvajanje Troje, a temeljni sukob se odvija između tri snažna karaktera: protagonista Filokteta kojega su Grci iskrcali na otok Lemno zbog smrada što se širio iz njegove rane, lukavog i bezobzirnog Odiseja i Ahilejeva sina Neptolemoma koji uz Odiseja stiže Filoktetu kako bi ga pod svaku cijenu odveli pod zidine Troje, jer Filoktet ima Heraklov luk i strijele bez kojih se ne može osvojiti Troja.

Uz temeljnu priču u tragediji, politički i menadžerski pragmatizam je suprotstavljen etičkom i političkom idealizmu. U procijepu između ta dva principa razvija se priča o etičkom odrastanju mlade generacije. Smije li se prijevarom doći do neophodnog oružja i opravdava li cilj baš svako sredstvo, samo su neka pitanja koja pokreću sukobe u ovoj tragediji.

Iznimni nivo suvremenosti koji problematizira razvodnjenost današnjih etičkih principa svrstavaju ovo djelo u paradigmatske kazališne tekstove koji nam nude temeljne orijentire o moralu, etici, dužnosti i ljudskosti. Filoktet u kongenijalnom prijevodu Dinka Štambuka otvara brojne mogućnosti raznih kazališnih istraživanja koja nepogrešivo analiziraju naš današnji trenutak.

Grčka klasika je jedan od temelja svakoga repertoara nacionalnog kazališta, pa je uvrštavanje ovog teksta na repertoar jasan pokazatelj umjetničke ambicije HNK u Varaždinu. Izazovne uloge, tragični kor i napeta radnja stvaraju okvir za nesvakidašnju predstavu koja korespondira sa svima nama.

Početak rada: ožujak 2018.
Premijera: svibanj 2018.

Scena Zvonimira Rogoza:

Una Vizek: NEMA ŽIVOTA NA MARSU, redateljica: Marina Pejnović

Nema života na Marsu, komorna ljubavna drama Une Vizek, nagrađena je trećom Nagradom za dramsko djelo Marin Držić za 2015. godinu. Sadržaj drame je priča o kolegama, u jednom malom birokratskom uredu, koji nakon deset godina zajedničke dosadne svakodnevnice počinju imati osjećaje jedan za drugoga. U realitetu ne uspijevaju postignuti kontakt iz straha od posljedica, zbog čega dolazi do raslojavanja egzistencije na unutrašnji i vanjski život.

Unutarnji život likova odmiče se od svakodnevnog te oni razvijaju paralelni potencijalni erotski nabijeni unutrašnji život kojeg igraju dvije zasebne osobe, njihove deset godina mlađe varijante. Pitanje koje se cijelo vrijeme provlači je tko će prevladati unutarnji (mlađi) ili vanjski (stariji). Tekst nema klasičnu dramsku strukturu, već je pisan u vremenskim blokovima koji obuhvaćaju godinu dana njihovog života, ali također se daje naslutiti kako se sve to moglo dogoditi i u jednom izmaštanom trenutku.

Praizvedba: 16. rujna 2017.
Michal Lang: ZMIJSKO KLUPKO, redateljica: Ksenija Krčar

Michal Lang (1964.) je suvremeni češki redatelj, scenarist i glazbenik. Njegov dramski tekst Zmijsko klupko je sam autor opisao kao komorno ludilo za četiri osobe i jednog gmaza. Odigrava se u elastičnom vremenu i prostoru, varirajućeg žanra, od klasičnog trilera do apsurdnog krimića i groteske. Jindřich Hýl se budi mamuran u tuđem stanu.

Dolazi opečeni Malac, pravim imenom Oskar, prijatelj iz djetinjstva. Njih dvojica zajedno pokušavaju rekonstruirati događaje proteklih dana i sati. Hýl otkriva Macu da je on zapravo bojnik specijalne jedinice za borbu protiv terorizma i da se oni zapravo nalaze u stanu opasne teroristice, ljubiteljice otrovnih zmija, koja je na tajnom zadatku.

No, to je samo početak radnje. Uskoro će razni detalji baciti sumnju na Hýlovu priču. Svaka daljnja informacija donosi obrat tijeka radnje tako da gledatelj do samoga kraja nije siguran kome može vjerovati. Ovaj suvremeni tekst prati poznatu češku školu humora i ironije, dajući nam presjek događanja koja graniče s apsurdom, no, koja u svakom trenutku mogu postati kruta realnost ili svakidašnja groteska. Izvođenjem ovog autora HNK u Varaždinu propitkuje suvremenu češku dramaturgiju mlađe generacije koja nam itekako ima što za reći, a glumcima pruža priliku okušati se u nesvakidašnjem dramskom djelu.

Početak rada: ožujak 2018.
Premijera: svibanj 2018.

Siniša Brajčić: DEŽGRACIJA, redateljica: Julia Klier

Specifičnost ovog djela upravo je viški dijalekt koji je posve inovativna pojava na scenama hrvatskog glumišta. Nepoznat, živ, neobičan i razumljiv jezik kojim se i danas govori na otoku Visu. Radi se o crnoj komediji koja obraduje temu života na otoku, usamljenost, zapuštenost i nebrigu društva te unutarnje mračne i nerazrješive zapletenosti.

A sve to na lepršav i smiješan način. Sama radnja se odvija u otočkoj gostionici u kojoj upoznajemo osam lica; Višani,Zagrepčanka i bosanske izbjeglice koje su ostale živjeti na otoku. Jezici su različiti, dok je zaplet medu njima složen na ljubavnom planu. Sva lica su na neki način upletena u taj slučaj, ali i uvjetovana otočkom izolacijom.

Projekt Dežgracija nastao je na inicijativu HNK u Varaždinu te Veleučilišta Vern na Visu u sklopu projekta HNK u Varaždinu Otoci zimi.

Premijera 17. studenog 2017.

Glazbena scena:

Jason Robert Brown: LAST FIVE YEARS, redateljica: Lea Anastazija Fleger

Američki mjuzikl suvremenog autora Jasona Roberta Browna Last Five Years prati život Jamie-ja (pisca u usponu) i Cathy (glumice koja jedva preživljava) tijekom pet godina njihove ljubavne veze. I dok Cathy priča o svojih pet godina života počevši od kraja svoga braka, Jamie nas upoznaje sa sobom i svojim životom od trenutka kada upoznaje Cathy.

Iznimno je zanimljiva dramska struktura u kojoj dvoje izvođača stvara sliku o povijesti jednog braka izmjenjujući se u ludom tempu. Izvrstan raspored songova i dijaloških scena doprinosi zapletu donoseći na scenu bračne odnose iz različitih gledišta, pažljivo gradeći koloplet emocija, nada i razočaranja svojstvenim svima koji su se nasukali nakon bračnog brodoloma.

Zanimljivost ovoga mjuzikla je u tome što samo dvoje izvođača na sceni pokreće radnju, dok su ostali elementi ovog glazbeno-scenskog djela zahtjevni kao u velikim produkcijama. Dinamična i brza struktura u koju je savršeno uklopljena glazba predstavlja pravi izazov izvođačima.

Ovim projektom HNK u Varaždinu proširuje svoje djelovanje i na glazbeni teatar obogaćujući repertoar suvremenim glazbeno scenskim djelom koje svojim obimom predstavlja popularni žanr na najbolji mogući način. Isto tako, ovakvim manjim glazbeno-scenskim produkcijama omogućuje se upoznavanje publike s drugačijim i suvremenim glazbeno-scenskim izrazom koji će zasigurno privući i novu publiku u HNK u Varaždinu.

Početak rada: listopad 2017.
Premijera: veljača 2018.

Dječja scena:

Mirna Rustemović/ Sara Stanić: NEZAPOSLENI DJED MRAZ, redateljica: Sara Stanić

NEZAPOSLENI DJED MRAZ ILI GDJE SU NESTALI POKLONI? je priča o Djedu Mrazu koji se suočava s modernim tehnološkim pitanjima i problemima.
U modernom svijetu gotovo nitko više ne piše pisma, ali što da radi Djed Mraz kada ih prestane dobivati?
Ove godine se dogodilo najgore, doista nije stiglo niti jedno , jedino, pismo. Očajni Djed Mraz odlučuje se prestati baviti svojim pozivom – darivanjem djece.

Uvjeren je da za njega i njegove vilenjake djeca danas više ne mare i da im uopće nisu potrebni, kreće u potragu za novim poslom. Okušava se tako u raznim opcijama, od izrade cipele do pravljenja čokolade. U svim tim avanturama vjerno ga prate njegovi vilenjaci, a mrzovoljna Baka Mraz sve promatra sa strane, svjesna da je svaki njegov novi poduhvat osuđen na propast. Ipak, kad je već potpuno očajan pojavljuje se najmlađi vilenjak koji ga uputi u svijet informatike točnije: e-maila.

Potpuno neočekivano, tamo su dospjela sva pisma moderne djece koja nestrpljivo iščekuju darove. Djed Mraz tako ulazi u za njega nepoznati svijet interneta, sretan što se i dalje može baviti onim što najviše voli, a to je donošenje darova djeci. Kroz priču o Djedu Mrazu koji se ne snalazi u za njega nepoznatom dobu tehnologije prenosi se djeci poruka međusobnog uvažavanja bez obzira na dob i znanje.

Svako doba donosi svoje izazove, ali različite generacije mogu uvijek puno toga naučiti jedne od drugih. Tijekom predstava djeca će se upoznati i s različitim glazbenim stilovima, od popa i rocka pa sve do sevdaha i starije popularne glazbe kakvu voli Djed Mraz. Ova vesela avantura Djeda Mraza i njegove neobične družine namijenjena je mlađim osnovnoškolcima kojima pokušavamo prenijeti poruku uvažavanja i generacijske povezanosti, ali i njihovim roditeljima koji od svoje djece itekako mogu ponešto naučiti.
Praizvedba: kraj studenog 2017.

Zlatko Krilić: JAJE, redatelj: Dubravko Torjanac

Tekst Jaje Z. Krilića danas već pripada klasicima lutkarske literature za djecu. Priča je jednostavna: dječak, u potrazi za prijateljem, prikuplja jaja, stavlja ih da se izlegnu i čeka. Prikupio je jaja raznih životinja i redom iz jajeta izlaze kornjača, noj, zmija, punoglavac, orao, i na koncu - pile, prijatelj kojeg je i čekao.

Između lutkarskog gega i duhovite rečenice, između suigre lutke i živog glumca, dobiva se maštovita, zabavna i edukativna predstava za vrtiće i niži osnovnoškolski uzrast.

Za jaje se kaže da je počelo svega. Djeca ga najčešće povezuju s kokošima i pticama. Upravo stoga vrsni se dječji pisac, autor ove priče, poigrao neobičnostima i iznenađenjima i kroz niz duhovitih ali poučnih zgoda predstavio djeci sve životinje koje se legu iz jajeta. Priča je napisana kao dinamičan i beskrajno zabavan dijalog između dječaka Dide,koji čeka da mu se iz jajeta izleže pijetao jer mu treba jutarnja budilica i raznoraznih životinja koje se jedna za drugom legu iz jaja i govore o sebi,uvjeravajući dječaka da nisu pijetao i objašnjavajući zašto one to nisu. Cijeli tekst sliči komediji zabuna koja na kraju završava sretno kao što i dolikuje literaturi za djecu predškolske i mlađe školske dobi.

Premijera: ožujak 2018.

REPRIZNI PROGRAM:
Velika scena:
1. Balade Petrice Kerempuha
2. Mrtva svadba
3. #Varaždin
4. Hotel Bellevue
5. Gospon lovac
6. Nečko Svojeglavečko

Scena Zvonimir Rogoz:
1. Bogi Ivač znova
2. Malo blago
3. Čelične magnolije
4. Bog masakra
5. Familija u prahu
6. Mala princeza
7. Krokodili

 

 

Prijavite se na naš Newsletter