Izbornik

FOTO: Opera 'Lukava mala lisica' Leoša Janáčeka - nova suradnja studenata i HNK u Zagrebu

Mario Draušnik

Typography

Opera Lukava mala lisica diplomska je predstava mlade i sve uspješnije operne zvijezde Antonije Dunjko, koja je studij pjevanja završila u klasi svoje majke Lidije Horvat Dunjko i ovom prigodom igrajući glavnu ulogu ostvarila pravo malo pjevačko remekdjelo.

Bila je prava privilegija nazočiti još jednom studentskom projektu u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, 3. ožujka, zapravo još jednoj sjajnoj premijeri. Pod dirigentskim vodstvom maestra Mladena Tarbuka, a u režiji Mathiasa Behrendsa, studenti sedam sastavnica Sveučilišta u Zagrebu u suradnji s HNK -om iznjedrili su operu Mala lukava Lisica Leoša Janáčeka, u kojoj su nastupili solisti te zbor i orkestar Muzičke akademije uz sudjelovanje Djevojačkoga zbora Zvjezdice.

Ujedno bila je to i diplomska predstava mlade i sve uspješnije operne zvijezde Antonije Dunjko, koja je studij pjevanja završila u klasi svoje majke Lidije Horvat Dunjko na Zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, te i ovom prigodom igrajući glavnu ulogu ostvarila pravo malo pjevačko remekdjelo.

U novom projektu suradnje sastavnica Sveučilišta u Zagrebu sudjeluju studenti i mentori Muzičke akademije, Akademije dramske umjetnosti, Akademije likovnih umjetnosti, Tekstilno-tehnološkog fakulteta, Studija dizajna pri Arhitektonskome fakultetu i Fakulteta političkih znanosti. Poslije premijerne izvedbe 3. ožujka, predstava je na programu još i 7. i 9. ožujka te je toplo preporučujemo, jer energija kakvom je odigrana premijera može se mjeriti samo sa sličnim prethodnim projektima. Osim mladenačkog poleta i zanosa na sceni sve pršti od prikrivene napetosti i punine emocija što djelu koje opisuje cikličnost života u prirodi i povezanost čovjeka i životinja u tom vječitom i neprekinutom stvaralačkom krugu, daje nevjerojatan naboj i magiju .

Osim zahtjevne priče i libreta, koji je na češkom jeziku, djelo je trebalo dočarati kroz scenografiju u kojoj su implementirani suvremeni mediji te odsvirati jednako složene glazbene dionice što je glazbenicima i uspjelo, a sjajnoj je izvedbi pridonijela i maštovita kostimografija i koreografiju koja je i zahvaljujući duhovitim gegovima, povremeno, unatoč pomalo mučnoj priči, uspjela i nasmijati publiku.

U predstavi sudjeluje više od 300 zagrebačkih studenata, a ako je suditi po reakcijama publike koja je mlade izvođače ispratila burnim aplauzom i ovogodišnja je suradnja uspješan nastavak niza dosadašnjih studentskih projekata - izvedbi glazbeno-scenskih djela - 'Čarobne frule' Wolfganga Amadeusa Mozarta, 'Carmen' Georgesa Bizeta, 'Ivana Groznoga' Sergeja Prokofjeva, 'Slavuja' Igora Stravinskoga, 'Orfeja i Euridike' Christopha Willibalda Glucka, praizvedbom fantastične opere 'Madame Buffault' Borisa Papandopula, te 'Agrippina' Georga Friedricha Händela.

U ovogodišnjem ostvarenju pored solista kao scenografi sudjelovali su: studenti ADU i Arhitektonskog fakulteta - Ema Pečenković, Ivan Brozina, Dijana Modrić, Lea Mioković, Tea Tomkić i Deša Jelavići pod mentorskim vodstvom Tanje Lacko; u izradi pomogli studenti ALU pod mentorstvom Gordane Bakić-Vlahov. Kostimografiju su osmislili i izradili studenti TTF-a pod mentorstvom Barbare Bourek i Sandre Škaro.Oblikovatelji rasvjete bili su Ivan Štrok, Ivan Lušičić i Dina Marijanović (ADU) pod mentorskim vodstvom Denija Šesnića.

'Lukava mala lisica', koju je Janáček skladao inspiriran stripom Stanislava Loleka, dopunivši ga pričom Rudolfa Těsnohlídeka iz dnevnog lista Lidové noviny, praizvedena je u Brnu 1924. godine. Opera uprizoruje životni ciklus ljudskog i životinjskog svijeta koji supostoje paralelno, međusobno se prožimajući, no istodobno zadržavaju svaki svoju posebnost. Zbog satirična sadržaja punog humora i erotičnih elemenata, kao i moravskoga dijalekta kojim je pisana, priča je postala iznimno popularna. Od nje je Jánaček stvorio tročinsku operu, uprizorivši životni ciklus ljudskoga i životinjskog svijeta. Svijet ljudi i svijet životinja u djelu postoje paralelno i međusobno se prožimaju, istodobno zadržavajući svaki svoju posebnost. No, između ta dva svijeta postoji jaz, koji se očituje i kroz radnju i kroz međusobno razumijevanju likova. Iako i ljudi i životinje ove opere, govore istim češkim dijalektom, međusobno se ipak ne razumiju.